Stress of je leven – blog 1

Stress en bijnieren

Termen als burnout en bijnier uitputting hoor je al snel als het over stress gaat. We gaan stap voor stap bekijken wat er gebeurt bij stress.

1 Stress ontstaat in het hoofd, de mind, het begint met een prikkel die van binnenuit (een gedachte) of van buitenaf komt. Een prikkel van buitenaf kan het horen van een harde knal, of het bijna te laat aan zien komen van een auto zijn. Een stress prikkel van buitenaf wordt door een van onze vijf zintuigen waargenomen.

Een stress prikkel van binnenuit begint als een gedachte, plotselinge angst, onrust etc. met heel veel verschillende oorzaken. De oorzaken kunnen stress op het werk, stress thuis of een stress van een trauma zijn. Een prikkel van buitenaf geeft vaak kort durende stress en kan heel zinvol zijn, je ruikt vuur, vliegt van de bank af een neemt maatregelen. Stress van binnenuit kan lang aanhouden en daardoor tot grote mentale, emotionele en fysieke problemen leiden.

2 Het lichaam reageert in eerste instantie met adrenaline, adrenaline geeft het bekende, vlucht, vecht of bevries reactie. Hartslag ,ademhaling en bloedsuiker gaan omhoog. Minder bloedtoevoer naar het spijsvertering systeem en een verhoogde alertheid. Adrenaline is een hormoon, communicatie stofje in het bloed en een neurotransmitter, een communicatie stofje in het zenuwstelsel. De hoofdbouwsteen van adrenaline is het aminozuur (eiwit) l-tyrosine. Tyrosine is ook de belangrijkste bouwsteen van dopamine en het schildklierhormoon.

3 In tweede instantie reageert het lichaam met cortisol, ongeveer 30 min na de stress prikkel. De hypofyse scheidt het hormoon ACTH af wat er voor zorgt dat de bijnieren cortisol in het bloed afgeven. Cortisol zorgt voor het vrijkomen van extra energie in het lichaam om het enegie verlies van het vrijkomen van adrenaline te compenseren. Dit doet cortisol door vet en aminozuren (uit spierweefsel) om te zetten in glucose. Door middel van een negatieve feedback systeem neemt de productie van cortisol weer af.

Cortisol werkt ontstekingsremmend en onderdrukt het immuunsysteem en wordt vanwege deze eigenschappen in de medische wereld veel gebruikt. Cortisol is een steriod hormoon, dit betekent dat cortisol gemaakt wordt uit cholesterol.

4 Door middel van het negatieve feedback systeem daalt cortisol en het lichaam komt normaal gesproken terug in haar natuurlijke balans, dit wordt ook wel homeostase genoemd.

Als de stress door een interne prikkel wordt veroorzaakt, een gedachte, is de kans veel groter dat het lichaam als het ware in de stress modus blijft staan. Nu we grofweg weten wat adrenaline en cortisol in ons lichaam doen, kun je je voorstellen dat lichamelijke klachten niet kunnen uitblijven. Dan krijgt de persoon die lijdt aan mentale stress er ook nog eens fysieke klachten bij, wat lijdt tot nog meer stress.

Veel voorkomende klachten nog even op een rij:

  • Rusteloosheid/slapeloosheid

  • Verstoorde spijsvertering

  • Hoge bloedsuiker, verhoogde kans op diabetes type 2

  • Hoge bloeddruk

  • Concentratie verlies

  • Verkrampte spieren

  • Verlaagd immuunsysteem

Veel klachten uit dit rijtje kunnen, als ze lang genoeg aanhouden lijden tot zeer vervelende chronische aandoeningen. Veel mensen met deze aandoeningen zullen uiteindelijk medicatie krijgen. Antidepressiva, slaaptabletten, beta blokkers noem maar op. Het grote gevaar van chronische stress is niet alleen een burnout maar ook op termijn de bovengenoemde gezondheid problemen.

Dit was deel 1, in de volgende delen ga ik verder met het thema stress en krijg je tips, mogelijkheden hoe je met stress om kan gaan.

<a href=”https://www.bloglovin.com/blog/19667983/?claim=adtjnw6gr8x”>Follow my blog with Bloglovin</a>

22 gedachten over “Stress of je leven – blog 1”

  1. heel duidelijke uitleg wat stress is en wat de gevolgen kunnen zijn Zeer actueel stress is op dit moment een grote factor in het leven van veel mensen Ben benieuwd naar het vervolg en wat we kunnen doen om stress te verminderen

    Corry

  2. Heldere uitleg over de invloed van stress op het lichaam.Het artikel maakt mij heel nieuwsgierig naar jouw tips om stress en de gevolgen daarvan te voorkomen!
    Gerrit

  3. Hoi Bart!

    dank voor je blog dat was interessant.

    Dus Cortisol werkt ontstekingsremmend, maar onderdrukt tegelijkertijd ook het immuunsysteem.
    Als ik het goed lees dan speelt daar enigszins een tegenstrijd, niet?

  4. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up plus the rest of the site is also really good.
    What’s up, I read your blog regularly. Your humoristic style is witty, keep doing what you’re doing!

    Howdy! This article could not be written any better!
    Looking through this article reminds me of my previous roommate!
    He constantly kept preaching about this. I will send
    this article to him. Pretty sure he’s going to have a very good read.

    Many thanks for sharing! http://foxnews.org

  5. Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up.
    Grrrr… well I’m not writing all that over
    again. Regardless, just wanted to say superb blog!

  6. I am extremely inspired along with your writing skills as neatly
    as with the layout for your blog. Is this a paid subject matter or did you
    modify it yourself? Either way keep up the excellent high quality writing,
    it’s uncommon to look a nice weblog like this one these days..

  7. I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up!
    I’ll go ahead and bookmark your site to come back later on. Cheers

  8. Hi! Would you mind if I share your blog with my zynga group?
    There’s a lot of people that I think would really appreciate your content.

    Please let me know. Thank you

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *